Quake-3-Quellcode erst später als geplant

Rouven Balci
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Als im August 2004 der Lead-Programmer von id Software, John Carmack, seine Pläne offenbarte, den Sourcecode der Quake-3-Engine noch im selben Jahr veröffentlichen zu wollen, war die Aufregung groß. Insofern ist es umso ernüchtender, dass er dieser Veröffentlichung offenbar noch etwas Zeit geben möchte.

In einem Blog schneidet Carmack unter anderem das Thema des Sourcecodes an:

I intended to release the Q3 source under the GPL by the end of 2004, but we had another large technology licensing deal go through, and it would be poor form to make the source public a few months after a company paid hundreds of thousands of dollars for full rights to it. True, being public under the GPL isn't the same as having a royalty free license without the need to disclose the source, but I“m pretty sure there would be some hard feelings.

Previous source code releases were held up until the last commercial license of the technology shipped, but with the evolving nature of game engines today, it is a lot less clear. There are still bits of early Quake code in Half Life 2, and the remaining licensees of Q3 technology intend to continue their internal developments along similar lines, so there probably won't be nearly as sharp a cutoff as before. I am still committed to making as much source public as I can, and I won't wait until the titles from the latest deal have actually shipped, but it is still going to be a little while before I feel comfortable doing the release.

So war in der Tat geplant, den Quellcode unter der GPL-Lizenz Ende 2004 zu veröffentlichen, wobei jedoch andere Lizenzabkommen in die Quere kamen und von höherer Priorität waren. Ferner sei es wohl nicht vertretbar, eine Engine kostenlos zu veröffentlichen, für die manch ein Entwickler wenige Monate zuvor noch mehrere hunderttausend Dollar bezahlt hätte. Insofern werde es noch eine Weile dauern, bis der richtige Moment zum Veröffentlichen da sei. Ein genaues Datum ist nicht überliefert.