Futuremark veröffentlicht Richtlinien für Treiber-Optimierung

Frank Hüber
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Futuremark hat das Thema um die Optimierung der Grafikkarten Treiber für den 3DMark03 erneut auf den Tisch gebracht und veröffentlichte nun Richtlinien für die Optimierung von Treibern, die es dem Tester ermöglichen sollen, objektive Ergebnisse zu erhalten.

Futuremark legt dabei Wert darauf, dass sie sich in keiner Weise gegen eine generelle Optimierung der Treiber aussprechen, jedoch sollten hiervon alle Anwendungen betroffen sein und nicht nur eine einzelne Applikation. Hier unterscheidet Futuremark des Weiteren zwischen Spielen und Benchmarks. Bei Spielen sei es noch hinzunehmen, bei einem Benchmark wie dem 3DMark03 sei eine derartige Optimierung jedoch inakzeptabel. Zudem dürften die von den Herstellern praktizierten Optimierungen keine Verschlechterung der Bildqualität zur Folge haben. Futuremark möchte erreichen, dass sich die Hersteller besonders an drei Punkte bei der Entwicklung ihrer Treiber halten, wenn sie auch in Zukunft mit Programmen wie dem 3DMark getestet werden möchten. Demnach sei es, wie bereits erwähnt, verboten die Qualität des Renderings, das vom 3DMark vorgegeben wird, zu verändern. Außerdem darf das Starten des 3DMark vom Treiber nicht festgestellt werden, solange dies nicht geschieht, um einen etwaigen Hardware Fehler zu umgehen. Und Optimierungen, die die ursprünglichen Daten des 3DMarks ausnutzen, dürfen nicht eingebaut werden. Jegliche andere Optimierung ist jedoch zulässig.

Angefügt ist die Pressemitteilung von Futuremark.

Futuremark Publishes Guidelines for Driver Optimizations

Enabling Hardware Reviewers to Make Objective Performance Comparisons

Saratoga, California USA - September 23, 2003 - Futuremark Corporation, the leading provider of PC performance analysis software and services, today announced specific guidelines for graphics driver optimizations that yield a valid 3DMark performance reading. Some driver optimizations manipulate benchmark tests, causing results that are not comparable to those of other hardware and are thus deemed unsuitable for 3DMark usage.

Drivers are an integral part of computers“ display cards. They are programs that translate computer applications“ instructions to the display card. Driver optimization is a rapidly evolving practice by display card manufacturers to improve their products“ performance over time. Being the leading publisher of benchmark products, Futuremark has supported and continues to support the development of generic optimizations, which result in tangible benefits to all applications. When properly implemented, driver optimizations translate application instructions to the hardware in an optimal manner, without reducing or discarding any information.

In contrast to generic optimizations, application specific driver optimizations enhance performance in one specific program only. The performance enhancement may be done by discarding or replacing instructions, data or calculations. While this practice may be acceptable for games, it does not result in any benefit for a benchmark like 3DMark, but rather manipulates benchmark tests. Futuremark deems thus all 3DMark specific driver optimizations unacceptable.

In order to clarify its stance on driver optimizations and to help those companies who wish to have their products benchmarked with its industry standard 3DMark benchmark, Futuremark hereby publishes the following set of guidelines for creating drivers.

  • It is prohibited to change the rendering quality level that is requested by 3DMark.
  • It is prohibited to detect 3DMark directly or indirectly. In its sole discretion, Futuremark may approve detection in order to fix a specified hardware error.
  • Optimizations that utilize the empirical data of 3DMark are prohibited.

Generic optimizations that do not violate the above rules and benefit applications in general are acceptable only if the rendering is mathematically consistent with that of Microsoft DirectX reference rasterizer. As a summary, all 3DMark specific optimizations are prohibited. Additionally, all generic optimizations that change the rendering quality requested by 3DMark are prohibited.

According to Tero Sarkkinen, Executive Vice President of Sales and Marketing at Futuremark Corporation, “Development of a truly impartial benchmark needs the input of all major players. We have spent the last few months talking with all the key hardware manufacturers and these common set of rules are the end result of this process. We will cooperate with all major graphics vendors to enforce the guidelines as quickly as possible.“